Exotiska växter i Skandinavien

Epigenetik
Som svar till: Svar: Efterår i Danmark ()

Hos en del träd som t.ex gran (Picea abies) ärvs information om de lokala årstidsväxlingarna från moderplantan till fröet. Det är årstidsväxlingarna från de senaste åren närmast frösättnningen som har störst betydelse. Såvitt jag har förstått förändras inte den egentliga arvsmassan utan det som ärvs är information om vilka gener som ska aktiveras eller inte aktiveras.

Inom svensk skogsodling används "förflyttad proveniens" av fröna som en metod att förbättra tillväxten eller härdigheten hos plantorna. Man brukar använda granfrö av sydligare proveniens för att förbättra tillväxten och tallfrö (Pinus sylvestris) av nordligare proveniens för att förbättra härdigheten. Det har antagits att dessa egenskaper har varit nedärvda sedan många generationer men det är mycket möjligt att det hela har epigenetiska orsaker.

Skulle detta gälla även många prydnadsväxter så skulle andra generationens plantor uppodlade med frön från lokalt odlade plantor kunna vara ännu härdigare. Vi måste se till att någon lokal Trachycarpus kan sätta frö. Redan förra året planterade jag ut en stenek (Quercus ilex) av danskt ursprung. Den har vuxit bra men än så länge är det för tidigt att uttala sig om härdigheten. Ett par av mina egna stenekar blommade faktiskt den här sommaren utan att jag märkte det men tyvärr blev det inga frön. Det ska annars bli intressant att se om Eucalyptus av lokalt ursprung kan ha bättre härdighet.

Inlägg i den här diskussionstråden: