Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Efterår i Danmark
Som svar till: Svar: Efterår i Danmark ()

Jeg har aldrig beskyttet mine frøplanter. Men jeg har heller ikke haft mere end ca. 7 graders frost de sidste 4 vintre. Ved denne temperatur dør en del af planterne, mens andre overlever. Får jeg lavere temperaturer i de kommende vintre vil jeg beskytte dem, da der jo ingen ide er i at alle dør. Det største problem indtil nu er næringsmanglen om foråret pga. vinteres store udvaskning. De svækkede planter er derfor lette ofre for svampeangreb i foråret. Man ved fra forskning af løvtræer som birk at de ved flytning medtager de vækstmønstre som de har fra deres hjemegn. Eksempelvis nordnorge og alperne. Hvor de nordlige provenienser har en kortere vækstsæson end de sydlige selv om vi dyrker dem i Danmark. Hos hørpalmer ser vi det samme mønster. De palmer med den længste vækstsæson afmodner ikke så godt (vokser for sent på året) og får lettere vinterskader. Dem forsøger vi at sorterer fra.
Mht. min hørpalme så producerede den 5 vifter første år som udplantet. Året efter 7. Sidste år 9 og så i år 11. Så det skal nok gå frem af Teddy. Mht. min basjoo så er det rigtigt at terressedøren nok burde flyttes, men jeg har solgt min ene hørpalme og så flytter jeg basjooen derover så den kommer ca. 3 meter mere fra døren.

Inlägg i den här diskussionstråden: