Exotiska växter i Skandinavien

Efterår i Danmark *LINK* *PIC*

Her lidt billeder fra Århus, med min terresse som den ser ud netop nu.
Min T. fortunei er ved at åbne årets sidste vifte som bliver nr. 11.
Min basjoo er også kommet bedre i år, men er ved at blive for stor så vi ikke kan komme ud af terressedøren. Så den må desværre flyttes.
www.frilandspalmer.dk
Her basjoo som den ser ud her 3. oktober.
www.frilandspalmer.dk
På bondegården hvor jeg har min produktion af palmer har jeg plantet lidt ud her og der. Men arealet er 6000m2 så alt ukrudt er ikke fjernet....ligesom drivhuset bagved er et af dem jeg endnu ikke har fået taget i brug. Sikkimensis i sit andet år på friland. Den gode læ ses tydeligt i forhold til min terresse i Århus.
www.frilandspalmer.dk
Produktionen af palmer går ligeså langsomt fremad. Palmerne bliver meget tætte og kompakte på friland er min erfaring. Jeg kan oplyse at T. takil ikke har vist større hårdførhed end fortunei statistisk, men den er som knap 5. årig begyndt at blive større med mere lancetformede blade. Wagnerpalmer angribes lidt nemmere end fortunei og takil af svampesygdomme som små. Manipur er den store positive overraskelse ud af ca. 500, 2 årige palmer er kun 4 døde denne vinter - det er rekord i forhold til frafaldet hos alle andre palmer denne vinter. Den angribes dog også nemmere som lille af svampesygdomme end fortunei. Her ses mine snart 5 årige T. fortunei.
www.frilandspalmer.dk
Mvh. Henrik Århus

Inlägg i den här diskussionstråden: