Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Amerikanska zonkartan
Som svar till: Svar: Amerikanska zonkartan ()

Ja det är ju möjligt att min Gleditsia inte är "härdigast möjlig". I "Det bästas stora trädgårdslexikon" står det att den blir 40 m hög i USA och max. 4m i Sverigevilket har förstärkt min tro på att Gleditsia normalt växer väldigt
dåligt här.
Nej jag har ingen amerikansk vedartad zon 7 planta. Det vore nog lönlöst att försöka om det inte rör sig om nån art från mycket hög höjd. Jag skulle t.ex. vilja testa Acacia greggii som växer på nära 2000 m i Californien. Du nämner Rhapidophyllum som en växt som är mycket känsligare hos oss. Om det stämmer som Drakenius påstår så ska den ju klara -23 grader oskadd och det är ju inte så mycket sämre än i USA. Även många vedartade växter från Asien blir mycket ömtåligare här, vad jag förstår. Gingko och Hibiscus syriacus anses ju t.ex. som
extremt härdiga i USA. Aucuba har jag sedan länge. Mitt första försök gjorde jag sommaren 1995. Plantan frös ned helt efter den kalla vintern men kom sedan på våren med en knopp längst ner som dock aldrig bröt så jag misste plantan.
Efter några år gjorde jag ett nytt försök som har avlöpt bra. Dock tappade den bladen efter vintern 2005/06. Jag kan även nämna att jag även förlorade en Pieris japonica denna vinter som också var nyplanterad så första vintern kan tydligen vara lite kinkig om den blir extremt kall.

Inlägg i den här diskussionstråden: