Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Amerikanska zonkartan
Som svar till: Svar: Amerikanska zonkartan ()

Det finns ingen centralkommité som bestämmer vilken zon en växt ska anses härdig i utan det är upp till varje plantnasare att själv efter eget godtycke märka upp sina varor. Sedan brukar de flesta ha överlevnadsinstinkten att göra tvärtom, dvs sätta en lägre zon än vad som egentligen behövs om växten planteras på ett för den anpassat sätt (kaktusar i väldränerad jord/sand). Lustigt nog förekommer det även bisarra avtramp åt andra hållet.

Amerikanska zonangivelser funkar i USA, men är även där ett trubbigt instrument. I Sverige och andra delar av världen med annorlunda klimat kan vi använda USDA angivelserna som en extremt grov uppskattning, och kanske även något som vi kan uppnå (eller sträva efter) i den bästa av världar. Jag tänker så här, anges en växt som härdig i USDA 6 eller lägre så finns det en chans för mig att övervintra växten (om den kommer från USA). Är växten från ett område med svalare sommar skulle jag kunna tänka mig pröva även USDA 7 och 8 växter (t.ex. väderkvarnspalm eller fatsia USDA 8). Förövrigt är det återigen upp till var och en att sätta vilka zonangivelser de vill. En tumregel som ibland framhålls är USDA 5 = zon 1, ganska försiktig tycker jag.

Bortser man från stadsbebyggelse, mikroklimat och liknande abnormaliteter stämmer den svenska zonkartan hyfsat in med odlingsmöjligheterna i olika delar av landet, dvs antalet växtdagar per år. Men nu för tiden bor de flesta i städer, så många bor egentligen i någon zon varmare än de tror (förutom vissa lantisar..).

Inlägg i den här diskussionstråden: