Exotiska växter i Skandinavien

Fatsia japonica *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Vinterskador 2021 *PIC* ()

Min Fatsia japonica klarade vintern anmärkningsvärt väl. En del skott frös visserligen tillbaka, men inte alla. De som klarade sig oskadda har haft en kraftig tillväxt i år med stora blad som effektivt döljer de skott som inte klarade vintern lika väl. Även de grenar som frös tillbaka har skjutit nya skott, men där har inte tillväxten varit kraftig.

Jag hade aldrig trott att en oskyddad F. japonica skulle kunna växa sig så stor i Sverige, i synnerhet inte efter en relativt kall vinter. Jag inser att den nog inte har uppnått sin maximala storlek ännu. Jag börjar bli orolig för att jag kan bli tvungen att beskära den i framtiden ifall den börjar skymma köksfönstret.

Jag har haft ihjäl ett par stycken F. japonica innan jag planterade detta exemplar. Tricket är nog främst att den inte får någon vintersol alls, det skadar bladen. I övrigt tilltar härdigheten när stammen har börjat förvedas.

De kan naturligtvis bli större än så här, se Fatsia japonica på Amager. Min F. japonica börjar dock närma sig den storleken. I varmare klimat kan F. japonica uppnå trädstorlek, men det kan vi naturligtvis inte räkna med i Skandinavien.

I mars i år såg den ut så här:


Inlägg i den här diskussionstråden: