I mitt förra inlägg om vinterskador skrev jag inget om Eucalyptus. Visserligen såg mina Eucalyptusplantor bra ut efter vintern, men jag visste av erfarenhet att de kan vissna på våren eller början av sommaren. Det var nog bra, eftersom en E. niphophila (planterad 2016) och en E. gunnii 'Azura' (planterad 2019) plötsligt har vissnat efter att tidigare ha börjat skjuta nya skott. En E. perriniana (planterad 2016) ser fortfarande bra ut. Jag vet att marken som de växer i är sandig och lätt torkar ut. Jag har vattnat regelbundet tidigare under våren, men eftersom det hade regnat mycket den senaste tiden så trodde jag att marken var tillräckligt fuktig. Jag vet inte om det verkligen var torkan som knäckte dem, eller om det var någon annan faktor, som vinterskador på rötterna eller angrepp av honungsskivling. Om jag gräver upp plantorna och tittar på rötterna så kan jag säkert se om det är honungsskivling som har angripit dem.
Det är svårt att se att de är vissna på bilden.
Min E. perriniana ser bra ut än så länge, men jag är orolig för att samma sak kommer att drabba den.
Min Quercus aquifolioides tycks trivas efter som första vinter på friland och skjuter nu många nya skott. Bortsett från en del vissna blad syns inga vinterskador. Den står i ett soligt läge och det är möjligt att den hade sluppit bladskador i ett skuggigt läge. Det är dock inget alternativ eftersom jag har läst att Q. aquifolioides föredrar att växa i full sol.
Min största stenek fick en del bladskador i vintras, men skjuter nu nya skott. Hanblommorna hade inte börjat släppa pollen när de här bilderna togs. Pollineringen kan möjligen bli ett problem i år, eftersom jag inte kan samla hanblommor med pollen i Köpenhamn på grund av coronan. Jag har dock flera stenekar som blommar i år. Eventuellt kan jag göra likadant som förra året och komplettera med pollen från steneken i Lunds botaniska trädgård.
Det verkar som om de flesta bladskador på mina stenekar har orsakats av solen i kombination med kylan. Stenekar som inte har fått någon sol i vintras tycks ha klarat sig utan bladskador. Denna unga stenek med härkomst från Landbohøjskolens Have i Frederiksberg har inga som helst vinterskador, sånär som på toppskottet som växte fram i höstas och inte hann avmogna helt. En annan planta i närheten av samma härkomst är också helt oskadd.