Nu har även min Eucalyptus perriniana vissnat. Jag var rädd för att det skulle hända, men jag vet inte om det fanns någon chans att förhindra det. Jag har vattnat den regelbundet när jag har varit i Ängelholm. En närmare inspektion visar dock att det kommer nya skott vid stambasen, vilket antyder att problemet är stamskador, inte torka. Min erfarenhet är tyvärr att även skotten från stambasen kommer att vissna med tiden.
Jag har ett flertal Quercus rehderiana som har övervintrat utomhus i krukor, men bara en som är utplanterad på friland. Jag hade inte väntat mig särskilt mycket skador. Först såg den bra ut efter vintern, men plötsligt hade den vissnat. Jag trodde först att den var död, men det visade sig att det kommer nya skott längre ner på stammen. Flera av exemplaren som har övervintrat i krukor har också vissnat ner, även om ett flertal av dem skjuter nya skott. Några plantor har klarat vintern utan att frysa tillbaka.
Huvudskottet på min Q. longispica har plötsligt också vissnat efter vintern.
Lyckligtvis har ett sidoskott på min Q. longispica klarat vintern bra och även skjutit nya skott. Skottet växte fram från stambasen redan förra året, vilket indikerar att huvudskottet kan ha fått en stamskada redan förra vintern.
Jag klippte bort toppen och sidogrenarna på det döda skottet men behöll resten som en blomsterpinne och stöd åt det nya skottet.
Min största lager (Laurus nobilis) har helt klart frusit tillbaka över en meter i toppen, men är långt ifrån död. Jag har väntat med att klippa ner den tills jag vet exakt hur mycket som fortfarande lever.
Längre ner kommer det skott med nya blad. Jag har inte sett några stamskador vid stambasen.