Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ekollon från stenek 2020 *LINK* *PIC*
Som svar till: Ekollon från stenek 2020 *PIC* ()

Ekollonen på min största stenek är inte riktigt mogna än, men en del av dem börjar få lite färg nu. De flesta är dock helt gröna ännu. Det går naturligtvis bra att plocka dem ändå eftersom de mognar i efterhand. Jag tänker dock vänta åtminstone någon vecka till.

Min näst största stenek har producerat ovanligt många ekollon i år. Tyvärr brukar de vara sena och hinner aldrig växa sig fullstora. Ollonkopparna ser överdimensionerade ut i förhållande till ekollonen. Ekollonen brukar kunna gro ändå, även om plantorna blir lite klena i början.

Bladen på min näst största stenek ser mer typiska ut för stenekar. Den utvecklade tidigt vuxenformen av bladen. Det är möjligt att bladen min största stenek kommer att bli mer lika dessa så småningom, men det är inte säkert att det kommer att hända. Det är en mycket variabel art.

Min näst största stenek är lika gammal som min största. Den överlevde vintrarna 2010 och 2011 till synes utan skador. Det visade sig något år senare att den hade fått lite stamskador strax ovanför markytan. Skadan läkte dock snart och idag kan man inte ens se att den har varit skadad. Tyvärr står den inklämd mellan en Araucaria araucana, en Turners ek (Quercus × turneri), en idegran (Taxus baccata) och en ädelcypress (Chamaecyparis sp.). Jag har beskurit idegranen för att ge mer plats åt steneken. Däremot kommer jag att beskära steneken för att ge plats åt Araucarian.

Denna stenek är uppodlad från ett ekollon från min första stenek som producerade ekollon i större mängd (se Vem vill ha ekollon från svenska stenekar (Quercus ilex)?). Faderplanta är steneken i Botanisk Have i Köpenhamn. Tyvärr klarade inte moderplantan de kalla vintrarna 2010 och 2011. Den här steneken är mycket lik moderplantan till utseendet och växer på nästan samma plats. Den är också starkväxande, precis som moderplantan. Det är mycket möjligt att mer starkväxande stenekar också har sämre härdighet. Den har än så länge inte varit utsatt för en kall vinter.

En yngre stenek i närheten har också producerat ett fåtal ekollon de senaste åren. Inte heller denna stenek har varit utsatt för en kall vinter ännu.

Inlägg i den här diskussionstråden: