Exotiska växter i Skandinavien

Vem vill ha ekollon från svenska stenekar (Quercus ilex)? *PIC*

Tre av mina stenekar har i år för första gången producerat frön/ekollon och jag har nu börjat skörda dem. Själv tänker jag så några ekollon från varje träd men det kommer att bli över många. Jag har inte räknat exakt hur många ekollon det blev men jag skulle gissa att två av träden producerade 30–40 vardera. Det tredje trädet producerade bara ett fåtal ekollon och jag tänker behålla dem själv.

Jag erbjuder mig nu att skänka bort överskottet av ekollon till de som är intresserade. Jag vet inte om mina stenekar egentligen är så märkvärdiga men de har ju lyckats växa 10 år på friland i Sverige och producerat ekollon. Jag vet inte om förvärvade epigenetiska egenskaper kan ärvas hos ekar men om det är så kan mina ekollon kanske producera härdigare fröplantor.

De två ekar som jag erbjuder ekollon från är dels ett träd som jag har odlat upp från ett ekollon från en vacker, hög och tät stenek i Kew Gardens. Det trädet hade lite speciella ekollon och ekollonen på mitt träd ser likadana ut:

Det andra trädet är uppodlat från ett ekollon från en Quercus ilex 'Fordii' i Kew Gardens. Q. ilex 'Fordii' är en småbladig engelsk kultivar av stenek. Mitt träd är dock inte särskilt småbladigt:

Inlägg i den här diskussionstråden: