Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vem vill ha ekollon från svenska stenekar (Quercus ilex)? *LINK*

Det var trevligt att intresset var så stort. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom mängden ekollon är begränsad. Ett alternativ vore naturligtvis att skicka ett fåtal ekollon till alla intresserade. Ett annat alternativ vore att prioritera några som får fler ekollon medan övriga får vänta till nästa års skörd. Om mina stenekar får växa på så lär det nog räcka till alla om några år.

Jag är framförallt intresserad av att sprida stenekar inom de områden där de borde vara något sånär pålitligt härdiga redan idag, det vill säga i större delen av Danmark, Sydsveriges kusttrakter och västra Norge. Det vore naturligtvis intressant ifall någon ville testa stenekar även i något kallare delar av Sverige, om inte annat så för att fastställa härdigheten.

Man bör ha realistiska förväntningar på härdigheten hos Quercus ilex. Det finns nog goda skäl till att det saknas stora gamla etablerade stenekar i Skandinavien. Om inte annat, så frös de ihjäl under krigsvintrarna (se Buske og Træers Hårdførhed (1942) och Hårdførhedsliste 1942). Härdigheten för stenek brukar anges till USDA zon 7, vilket nog stämmer ganska bra. I Skandinavien bör man nog helst hålla sig till USDA zon 7b och uppåt. Mina stenekar växer i USDA zon 7b och det har ju gått bra hittills. Det har dock inte varit någon riktigt kall vinter de senaste 10 åren. Det hade knappast varit möjligt utan de klimatförändringar som har inträffat.

Jag ska plocka de återstående ekollonen på träden så jag får en uppfattning om det totala antalet. När det blir aktuellt att skicka ekollonen så behöver jag era adresser. Publicera inte dem på forumet utan skicka dem till email-adressen som ni hittar längst ner på sidan.

Inlägg i den här diskussionstråden: