Exotiska växter i Skandinavien

Ekollon från stenek 2020 *PIC*

I år kan jag åter erbjuda gratis ekollon till intresserade. Det blir en god skörd av ekollon från min största stenek (Quercus ilex). Det speciella i år är att jag har pollinerat med pollen från steneken i Lunds botaniska trädgård. Normalt sett brukar jag pollinera med pollen från steneken i Botanisk Have i Köpenhamn eller från steneken på Vestre Kirkegård i Köpenhamn. I år var det inget alternativ på grund av coronapandemin. Jag brukar undvika att samla pollen från steneken i Lunds botaniska trädgård eftersom jag inte litar på dess härdighet. Visserligen är den starkt växande med ett tätt bladverk, men den har vid flera tillfällen fått stamskador under kalla vintrar. Den har inte fått några andra skador och stamskadorna verkar inte ha påverkat dess tillväxt.

Förra året blev det väldigt få ekollon på min största stenek, dels eftersom den blommade dåligt efter rekordskörden 2018 och dels för att jag inte pollinerade den.


I år blir det ekollon på tre andra stenekar också. Jag kan erbjuda en del ekollon från min näst största stenek. Den är pollinerad med pollen från mina andra stenekar. Den är lika gammal som min största stenek och överlevde de kalla vintrarna 2010 och 2011 med begränsade skador. Nackdelen är att ekollonen brukar mogna senare på denna stenek och inte hinner växa sig lika stora. Tyvärr har jag ingen aktuell bild av dem. De brukar dock kunna gro ändå, men fröplantorna blir lite mindre.

Om ni är intresserade av ekollon så skicka ett email till emailadressen som ni hittar längst ner på sidan.

Inlägg i den här diskussionstråden: