Sen finns nog den tredje sorten också, som jag själv. De som är MYCKET skeptiska till att det ens går att modellera det framtida klimatet. Det är alldeles för många parametrar och variabler som man inte har en aning om hur den ena påverkar den andra som påverkar den tredje som påverkar den fjärde som kanske påverkar den första igen som i sin tur påv... ja du ser.
Dessutom ligger det i forskningens natur att den som skriker katastrof gärna får en slant i forskningsanslan, medan en som säger tvärt om blir avfärdad som idiot, och kan omgående ta sina forskningsstudier, resultat och karriär och stoppa upp där solen inte skiner.
Sen visst, det här med försiktighetsprincipen är väl en bra grej, men alltihop blir tandlöst om ett fåtal pluttländer som t.ex Sverige sänker sin förbrukning av koldioxid med några ytterligare procent medan stora delar av världen (typ tiger ekonomier med massor av folk) ökar stort och bara kör på som om det inte finns en morgondag.
En sak som iallafall får mig att undvika att köra in i Göteborg är Vägtullar. Fast för mig får den ibland en kontraproduktiv effekt, jag kör rätt så ofta längre istället där så är möjligt för att slippa betala just tull. Tar en väg runt om då jag inte gillar iden med att bilister skall betala någon annans buss- eller tågbiljett. (väldigt många kör "smitvägarna" faktiskt) Men generellt tänker man två gånger innan man tar bilen till en plats man måste betala tull på, det kanske vore en sak att implemnetera i hela Sverige om man nu vill minska folks utsläpp av koldioxid och folks rörlighet. Cykla är ju bra, men också här kommer klimatet in, just denna årstid är det mindre trevligt att köra med apostlahästarna till jobbet, med horisontellt regn i mörker och +3 motvind ena hållet mm.