Ja, det är nog `Petrovaca`, det var snack på nåt forum, kommer inte ihåg vart, kanske dansk.
Det är ju bra att bh fikon har bra utveckling i nordiskt klimat helt klart och generellt invintrar i tid det är sant, det behövs.
Menar bara att de ofta säljs som härdiga eller mera härdiga än andra som syftar på vinterhärdighet, visste faktiskt inte att det var flera sorter, trodde att det var olika namn på samma sort?
Om det är olika sorter så kanske det skiljer i härdighet, förresten är det då människor som hybridiserat eller sått frön på bornholm?
Hur är då `Brown Turkey`förökade, borde det inte vara från sticklingar annars kan ju egenskaperna skilja sig?
Linus, om fikon i finland, det finns haha, ja det är folk som provar, har precis blivit medlem på ett forum, klorofylli, där har jag sett och läst om folks odling, kommer nu inte ihåg hur dessa gått men ska kolla igen!
Mikael, mycket intressant det du skriver, kan du säga något mer om petrovaca kanske om du vet någon som odlar den, hur den är jämfört med andra fikon i tex bosnien, hur den växer, mognar, invintrar?
Jag har förresten en grej till dej Mikael om du skulle kunna hjälpa till med det, det var på ett exotforum, ska hitta det först, det är en grej i bosnien eller balkan, jag får återkomma om det!