Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vart beställa plantor från per post?

Jag är visserligen ursprungligen rumän men har halva familjen i Bosnien och jag kan bekräfta att sorten petrovaca har extremt gott rykte där om att vara härdigt. Har trädgård i sydligaste delen av Hercegovina och där funkar all mediteran växtlighet men har en del vänner från norra Bosnien som menar att petrovaca funkar även där. De har ibland kallare än skånska vintrar men såklart som alltid när man jämför med sydligare länder -solen står mycket högre där och det är inte helt enkelt att jämföra. För min egen del kan jag säga att jag odlat otroligt många bornholmsfikon och vissa exemplar är enormt härdiga medan andra är skit för att vara ärlig. De härdigaste bh är de bästa fikon jag odlat överhuvudtaget. Jag har inte provat mer än ca fem olika Brown turkey så jag känner att min kunskap är ganska dålig gällande den sorten. Vad är din uppfattning Linus om härdighetsspridningen hos denna sort? Dvs har olika exemplar ungefär samma härdighet eller är det lika sjukt stor spridning som hos bornholmsfikonen? Jag lyckas bra med flera "tyska" sorter men det som stör mig är att jag lyckas bäst med en sort som jag inte har en aning om vad det är. Detta fikon är ren grov trädform och har aldrig grenat sig vid basen.

Inlägg i den här diskussionstråden: