Har själv av persika odlat sorterna 'bonanza' (dvärg) denna tålde inte en kall skåne vinter. Och fick lätt Monilia in i veden.
Har också testat Redhaven två gånger, ena fick svamp och torkad in mycket och den andra därefter testade dog den kalla och torra våren vi hade förra året
(vilket frost klarade). Nu har jag 'frost' bara som är köpt hos hortogreen, inga problem med den verken blad eller grenar och tål vintrarna. Riga är bättre än frost då den mognare tidigare, men nu har jag inte plats för fler så får nöja mig med frost (som anses vara godare än riga).
Fikon har jag haft över 30olika sorter både i krukor och olika på friland. Alla bornholms typer har frusit ihjäl till sist som jag testat (ca 7-10 olika kanske). Medan Brown turkey inte har gjort det (har 3st en i skåne, aldrig frusit ner och två här en som står utan skydd som fryser ner varje vinter i zon 3-4 och en som får skydd som växer bra). Desert king är snäppet härdigare än brown turkey men fryser den ner så blir det ingen frukt då den är en san pedro sort. Men många av dom tyska fikon sorterna har hyfsat bra härdighet.