Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vart beställa plantor från per post?

Jag känner en familj från Kosovo(som pratar bosniska också) och även bekanta med andra från Bosnien (börjar nästan förstå mig språket ) och dom tycker det är lite kul att jag odlar vinranka, persika, aprikos, fikon här. Plockar chili till mat och vinblad till mat. Men dom säger också att det kan bli himla kallt i Bosnien (Kosovo är ju lite varmare), såg på OBN att det faktiskt kom snöfall mer än här tidigt i våras när norra och västra Europa hade väldigt milt väder. Ursäkta för lite offtopic.

Har inte heller provat jätte många av just Brown turkey på friland, men den i skåne inga problem. Däremot här har jag testat lite fler av brown turkey köpt på olika, funderar faktiskt att köpa en från eggert och sätta. Sålde hela min fikon samling förra året och sparade bara på friland så har inte några sorter att ta sticklingar ifrån.

Men tycker alla uppvisar ganska likt och ingen har frusit ihjäl här i zon 3-4 sdra VG, en av dom skyddar jag dock men resten körs utan skydd,, dock den i skåne skiljer något i bladform än dom andra jag har här, men frukterna är lika. Och du har helt rätt av bornholms typerna så ja finns det olika typer har haft dessa ;
Ficus carica 'Précoce de Dalmatie'
Ficus carica 'Bornholm'
Ficus carica 'Bornholms Diamant'
Ficus carica 'Smyrna, Bornholmstyp'
Ficus carica 'Bornholmfigen'

Dom är alltså köpta med dessa namn, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur alla funkade på friland (hade moderplantor i krukor och satte ute sticklingar). Men vet att dom två som hette Bornholms diamant och bornholms figen var väldigt stryk tåliga och klarade en del kalla (men inte hårda) vintrar bra. Även i kruka stod dessa två sorter ute länge in till förvintern utan att frysa sönder i skott eller rötter. Smyrna bornholms typ hade jag nog aldrig på friland, men växte bra i kruka den är numera satt i stockholm av en bekant som köpte den. Och verkar där klara sig.

Inlägg i den här diskussionstråden: