Med denna vintern kommer det att bli massor på både försommar och höst. Ska se om jag får tillfälle att ta fler bilder senare i år för eventuella skeptiker. Jag får alltid mogna frukter varje år men i olika omfattning och förra vintern fick jag plantera om de flesta av mina vid flytten och rötterna fick mycket stryk och slängdes in i en lastbil och de har i vinter tappat många frukter innan den lilla frosten kom men har såklart massor av små frukter (alla kvar). Det är därför jag tror att en stor förklaring handlar om att etablerade träd/buskar med bra rotsystem har "modet" och även växtkraften att behålla fler frukter. Jag tror det finns en gräns när det blir tvärtom. Jag menar att normalt producerar ett fikon som inte trivs frukt för att den tror den kan dö och vill sprida sina frö vidare. Precis som att man måste misshandla vin med beskärning för att de ska ge bra frukt, annars blir de bara långa. Men: de fikon som producerar mest är ju såklart alltid väletablerade. Nu pratar vi om milda temperaturer men jag tror det finns lite skillnad mellan sorter gällande när de tappar stora frukter och det skulle vara intressant att titta på vid vilka gradantal detta händer hos olika sorter. Låt oss säga att alla klarar sig vid -2 men nästan inga stora vid -4, det låter kanske som att det inte är viktigt men i mitt område är det ofta dessa temperaturer vi har under korta köldknäppar en mild vinter. Under hårda vintrar blir det ingen frukt men växten klarar sig ganska okej fast den diskussionen intresserar inte mig så mycket. Jag har under tidig vår varit ganska många gånger vid kusten i Rumänien och Bulgarien och jättestora träd/buskar kan ha stora fina frukter på vissa platser medan det knappt finns frukt alls på andra. Det har du säkert också sett mycket av. Jag tror att orsaken är en kombination av microklimat (där tex vindutsatthet kan spela stor roll) och sorter. Gud vet hur många sorter vi har vid Svarta havet. Visste du förresten att det sedan några år finns en fikonfestival i Sviniţa, Mehedinți? (Bergsregion.) http://www.youtube.com/watch?v=Ee_0lyTc574 De härdigaste fikonen där brukar säljas som "bergsfikon" -jättestörigt att många inte bryr sig om sorter utan det som växer bra växer... men det är också en del av charmen.