Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Oskadda fikonfrukter
Som svar till: Svar: Oskadda fikonfrukter ()

Ni vet hur det kan vara med fikon... Jag måste tyvärr göra er lite besvikna angående sort men jag ska försöka forska lite i det. Den växer ca 100 m från havet och med hustaket rakt åt öster och hyfsat vindskyddad. Det är inte mitt eget fikon och ägaren är typ helt ointresserad av växter så det är därför jag just här inte vill bli mer detaljerad än så men... jag tycker det är riktigt schysst att de stora frukterna klarat sig så får jag fatt på en stickling lovar jag att skriva det här på forumet. Jag kommer i vart fall att knacka på i sommar och på vinst och förlust fråga om det är möjligt.... Absolut minitemperatur kan det här ha varit ca -2 men jag bor fan inte långt ifrån och min minimitemperatur är någon grad ifrån men de stora frukterna har alltså inte klarat sig riktigt lika bra hos mig. Kan det handla om bättre sort, dvs spelar sort så stor roll eller påverkar bra etablering (tid) även frukterna? Jag har själv sett fikon i Europa som tålt -18 utan att frysa i topparna så det är inte helt okomplicerat det här... Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=g6Kapx-ePJM Jag vet man kan inte riktigt jämföra fikon längre söderut med de som finns här men ni förstår principen...

Inlägg i den här diskussionstråden: