I västraby har det varit ca -9c som lägst denna vinter (förväntar mig inte att det blir lägre denna ''vinter''). Har dock inte pratat med mormor om hur fikonet ser ut men. Har inga exakta uppgifter hur mycket mer utvecklade frukter tål och det är också sort beroende.
Mitt ''skåne fikon'' i västraby verkar vara en härdig sort (är köpt som brown turkey, men på figs4fun skrev många att det absolut inte var det), har klarat vintrar på -23c utan större skador (har dock varit vintrar som varit mindre kalla men längre som gjort att det tagit stryk). Och en vinter var det -17c lägst och med bara snö som skydd klarade sig stora gröna frukter igenom vintern. Om du vill kan du följa det här på länken nedan.
Har kontakt med en från Tjeckien som odlar fikon i Tachov, och där kan väldigt kallt neråt -20c och mer vissa vintrar. Har fått sticklingar för nåt år sen som tyvärr inte tog sig. Så tror nog att det finns material att hämta men som aldrig ens kommer ut till förökning, många lokala sorter.
Jag är nere och hälsar på familjen i slutet av mars/början av april om du vill komma på besök och titta i trädgården och så kan du få sticklingar med om du vill ha ?