Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Oskadda fikonfrukter
Som svar till: Svar: Oskadda fikonfrukter *LINK* ()

Jag ska försöka förstå mig på det här med härdighet ännu bättre genom att fortsatt jämföra klimat samt visuellt frilandsfikon här omkring och se om jag lyckas konstatera något. Det är inte så enkelt för bara ett par kilometer norr om den här busken har man varmare och soligare sommar men något kallare vinter. Helt klart är att de stora fikonträden i Mandelmans trädgårdar klarar sig bättre i kallväxthuset än dotterplantorna precis utanför för att de erbjuds en bättre sommar och kortare sammanhängande kyla. Men tyvärr har de inte svarat på mailfrågor om sort. Kanske för att min mailadress kan se ut som skräppost. Trädet i Tjeckien känner jag väl till och det får ibland kopiöst med stryk i deras klimat men är en riktig fighter till växt och har ju fin sommar, kul att fler uppmärksammat det! Jag tycker att allt utbyte är spännande och om du vill så skriv en rad till "dj_phat_muzak_ixport@hotmail.com" när du har tid och lust innan du åker ner så svarar jag med kontaktuppgifter och ska försöka förbereda så att jag kan ha något riktigt bra att byta med i fikonväg till dig.

Inlägg i den här diskussionstråden: