Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Aktuelle klimaforandringer

Man skal naturligvis have lov til og så tvivl om forskeres udsagn og resultater, uden og blive fornedret. Det er grundlæggende sundt i et demokrati. Så den sammenligning trækker jeg hermed tilbage. Når det er sagt, så lagde jeg denne video ind af 2 årsager. Den forklare, at menneskets påvirkning af atmosfæren får alvorlige konsekvenser. Ikke for planeten jorden, men for jordens biosfære som menneskeheden jo er en del af. Den forklare også at konsekvenserne vil tiltage med øget intensitet i fremtiden pga. feedback mekanismer. Den forklare det også på en mere kontant måde end hvad forskere generelt gør, hvilket jeg mener der er behov for.
Jeg mener det er en overdrivelse og sige, at der findes mange forskere der ikke tilslutter sig de gængse teorier om årsagerne til den konstaterede globale opvarmning. De få - som ofte ikke er forskere fremsætter i en uendelighed påstande som i følge dem viser, at der ikke er tale om global opvarmning. Det er særdeles uheldigt for den menige befolknings evne til at danne sig et korrekt billede af virkeligheden.
Når Vasaløbet ikke oplever nedgang i snemængderne er det ikke fordi der ikke er blevet varmere i de områder hvor løbet afholdes, men fordi varmere luft indeholder mere vanddamp og hvis temperaturen stiger fra -10c til -5c, så er der blevet varmere men der falder mere sne. Hvis derimod vinteren går fra 0c til +2c ja så mindskes mængden af sne betragteligt. Det er hvad vi oplever i Danmark men med store forskelle fra år til år.
Menneskets radikale ændring af jordens atmosfære over uhyre kort tid er ikke noget seriøse forskere længere diskutere. Husk på at CO2 indholdet har svinget i niveauer mellem 180 og 280 PPM over 800.000 år mellem istider og varmetider, og temperaturen har fulgt CO2 indholdet. Dette er også veldokumenteret viden fra iskerner. Svingningerne har ændret jordens temperatur i et spænd på ca. 10 grader. Nu har mennesket hævet niveauet til svimlende 400 ppm på 100 år. Der er så sandelig grund til og være bekymret. Spørgsmålet er ikke længere om det får alvorlige konsekvenser. Spørgsmålet er hvor hurtigt ændringerne kommer. De er tydeligvis og veldokumenteret begyndt i Arktis, der efter alt og dømme vil være isfrit om sommeren om får årtier. Herefter vil jordens klima for alvor begynde og ændre sig som det før har gjort....men det var ikke i en tid hvor millioner af mennesker boede i vandkanten.
Set fra min egen lille verden hvor vinden hyler og frosten bider ville jeg også godt have et varmere klima...Vi vil heller ikke blive de hårdest ramte her i Norden.
Hilsen Glaciologen

Inlägg i den här diskussionstråden: