Jeg ville ikke ha sammenlignet den katolske kirken og dens undertrykking av vitenskap gjennom århundrer med dagens klimaskeptikere. Selv om de er i mindretall er det mange forskere som ikke støtter disse klimateoriene.
Det sagt er nok metangass en mye farligere gass enn CO2 uten tvil. Men samtidig så har jorden vært inne i langt varmere perioder hvor metangass uten tvil må ha unslippet uten katastrofale følger. Jorden tar ingen skade, den har vært igjennom langt værre ting enn CO2 og metangass.
Så var det samspillet mellom CO2 i atmosfæren og temperaturstigningen. Det har jo vist seg at økningen i CO2 konsentrasjonen har kommet som en følge av høyere temperatur og ikke omvendt som først fortalt. Høyere CO2 nivå i atmosfæren kan også være positivt for plantelivet! Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til dagens teorier om at det er menneskapt oppvarming vi har opplevt til nå. Jeg er enig i at vi skal ta vare på jorden så godt vi kan, men jeg mener ihvertfall at temperaturøkningen i stor grad kan forklares av naturlige svingninger som følge av samspillet mellom jorden og solen.