Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En ny uke i fryseren...

Ja helt riktig, og det er naturlig å tro at kystbyene i Danmark har en tilsvarende modererende effekt fra havet rundt seg, spesielt i de skikkelig kalde vintrene...

Men det som er overraskende meg over disse tallene er hvor kalde vintrer det faktisk har vært i historien og som kan komme. 3 grader under normalen for en enkelt måned er kaldt nok i seg selv, men for en hel vinter, da er det kalt!

En annen observasjon er 2008/09 vinteren som mange i Europa husker som kald. Men utifra statistikken min var den nokså normal her. Vi har likevel hatt tre iskalde vintrer de siste årene inkludert denne. Men statistikken gir ihvertfall håp om at neste vinter blir langt mildere enn denne, men som 60 og 80-tallet viser kan det komme flere slike med få års mellomrom likevel. Vi er kanskje ikke helt ferdig med iskalde vintrer enda?

Og apropos "isvintrer". Utifra grafen og tallene burde helt klart en isvinter defineres utifra en middeltemperatur for hele vinteren på under 0 grader. Vi ligger skremmende nær en ny isvinter dette året, og jeg bare håper det snart blir kraftig mildvær så vi havner over null...

Inlägg i den här diskussionstråden: