Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En ny uke i fryseren...

Nå har jeg ikke data for 70 og 80-tallet for hånden men jeg vet at mange av kulderekordene våre stammer fra 80-tallet. Bergen f.eks. fikk ny kulderekord på 16 minus. Men vinteren 09-10 var av en helt annen karakter. Snømengdene og lengden den ble liggende sprengte alle rekorder. Rimelig sikker gj.snittstemperaturen var den laveste noen gang registrert for en måned/vinteren som helhet. Så man ungikk de ekstremt lave temperaturene men kulden varte til gjengjeld mye lengre. Året etter fikk vi en barfrost-vinter uten snø som varte i 4-5 uker i desember. Telen gikk 40-50cm ned mange steder. Det ble sagt at slik kulde på den tid av året var ekstremt sjelden. Rimelig sikker det ble satt flere rekorder det året også...

Så vintrene på 80-tallet var nok svært kalde som helhet men de var ihvertfall ikke så langvarig som 09-10 med så lave gj.snittstemperaturer.

Om ikke annet blir det ihvertfall mange (kostbare) erfaringer og lærdom etter slike vintrer. Så slipper man forhåpentligvis i fremtiden å kaste bort mer tid og penger på planter man ikke har realistiske muligheter med i det lange løp, og heller satse på de mest herdige plantene.

Trodde jeg allerde hadde gitt deg en link til et kart som viste hagens lokalitet. Ihvertfall her er den på nytt:
http://goo.gl/maps/s7T8t

I vinter har temperaturen på det meste ligget 4-5 grader varmere enn sentrum 1-2 km mot sør. Så svært store lokale forskjeller til tross for nærhet til havet. Nærmeste offsielle målestasjon er "Stord lufthavn", som normalt ligger innenfor 1 grad +/-.

Inlägg i den här diskussionstråden: