Exotiska växter i Skandinavien

Svar: hur är läget nu hos er ?

Alt er også bra her, nye unge skud på mine Fatsia som er udekket er dog blitt øtelagt av frost men det er ikke noen katastrofe da de jo vokser villigt fra sideskud. Det ser ut til jeg har fått kontroll over mine to store Yucca rostata. Har inntil nå hatt visse problemer med fukt men har nå fulgt Tonys råd om å fjerne den ene side av min vinterdekning av plantene og det har hjulpet. Min Wasingtonia robusta trives også i beste velgående. Den står dekket av et helt hus og har varmekabel rundt seg så jeg kan gi den litt tilskudsvarme på ekstre kalde dage. Den er blitt litt brun i spissene av de eldre blade men er ellers fin.
Ellers så står min unge T. Fortunai som ble plantet i mai uten vinterdekning sammen med de fleste andre av mine planter og de har klart seg fint takket være det milde vinterklima jeg har her hvor jeg bor.

Det er usedvanligt mildt, leste i dag at temp. for Stavanger-regionen ligger 3,5 grader over den normale gjennomsnitt temp. hvilket er deilig med tanke på plantene mine men også litt urovekkende på noen måter. Der har kun vært 10 nætter så langt inne i Stavanger på fastlandet denne vinter med temp på 0 eller lavere. Neste 10 dage lover utsikten inn til videre regn og temp. mellom 1 og 8 grader, nettopp nå er temp. her hos meg 7,5 grader.
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: