Exotiska växter i Skandinavien

hur är läget nu hos er ?

hej hej

hur går det med er trädgård nu så här långt ?? lever allt ? några skador ? m.m. berätta gärna skulle va intressant att läsa .

vintern hitintills har ju varit väldigt mild . lägst runt -6c

här är en lista på växterna ,, så ser ni hur allt gått hos mig denna vinter

3Chamaerops humilis - en av dom har alla bladen frusit veck men är än grön på ''spjut'' bladet . detta händer varje vinter då den inte är skyddad men den växer alltid tillbaka . dom andra är gröna och fina än

3aralia - gröna och fina , dock har jag märkt att dom viker ner bladen och ''rullar'' dom när det blir kyligt , ser rätt vackert ut .

3väderkvarnspalm - lever och ser vackra ut än , en av dom har inte fått skydd alls . men vintern är inte över än

yucca filamentosa - nu i kruka efter sorkangrepp ,, men lever gör den nog

2olivträd - det ena är vackert som innan det andra har tappat bladen .

3hebe - gröna än och inga skador

vit-blå agapanthus - oklart

2kamelia - inga skador än och den ena blommar

2dadelpalm - inga skador än ( där dom växer har det varit som lägst strax under 0c och lägsta i luften då -6c ,snacka om att hittat ett bra läge !! )

4rosmarin - tappat lite blad men det är normalt annars gröna och fina .

granatäpple - antagligen dött

passionsblomma - lika så den . konstigt nog har den tål -15c innan och överlevt men nu ser den död ut hela vägen ner . kankse är för sommaren va så sval

Euonymus japonica Green Spire - grön och fin

dvärg pampasgräs cortaderia selloana primula - grönt och fint

trumpetranka Campsis radicans - allt icke förvedat är dött

Kalljordskrinum, Crinum X powellii - återstår att se

Opuntia fragilis - härdig

agapanthus alba - återstår att se till våren

brown turkey fikon - grön långt ut på toppen

Ananassalvia ''scarlet pineapple'' - död

citronverbena - lever

cyrryört - fin än

änglatrumpet - tror att den lever strax under jord ytan

Kanariepalm Phoenix canariensis - grön och fin än ( med skydd dock )

gunnera chilensis 'tinctoria' - har blivit utsatt för frost ner till -5c innan , och nu har jag tat in den och den har fått många vackra blad . ett roligt test .

sarracenia - hatar den torra sommaren och våren ,, jaja får väl skaffa nya närr jag har en damm ,, annars är den nog död när våren/sommaren kommer som vanligt .

Zantedeschia Calla - får se vad som händer till våren

agapanthus donau - härdig

Clematis armandii - lever

Catalpa bignonioides 'Aurea' - alla säger den ska frysa ner men den har inte gjort det än , men den kanske gör det när det går under -20c

Ficus carica Jordan - gröna blad knoppar även längst ut

Ficus carica Kadota - samma här

Musa basjoo - japansk fiberbanan ( frilands banan) - har den i kruka ute och den lever

Arundo donax - lever

Tolmiea menziesii - den brokbladiga är total skadad den gröna är vacker och lever .

Leucothoe axillaris ‘Curly Red’ -- kallare det blir desto rödare blir bladen , snyggt !! , den lever ( hur härdig den är vet jag inte )

Inlägg i den här diskussionstråden: