Exotiska växter i Skandinavien

Svar: hur är läget nu hos er ?
Som svar till: hur är läget nu hos er ? ()

Ser fint ut här i Helsingborg också, Linus. Hittills tror jag det kallaste vi upplevt denna vintern är runt -3 grader. Tror inte vi varit under nollstrecket mer än ca 7 gånger sammanlagt. Här är en lägesrapport från mig:

Chamaerops humilis - Oskyddad, helt utan skador

Trachycarpus fortunei - Oskyddad, helt utan skador

Jag har även en liten fortunei, en takil och en Jubaea chilensis. De är små som sagt och har ingen stam, har precis börjat få små "riktiga" palmblad (dock inte Jubaea). De såg oskadade ut för tre veckor sedan då jag fegade och byggde skydd åt dem. Jag snickrade ihop små pyramider som jag fäste vit fiberduk runt, på marken i pyramiderna lade jag frigolit. Har inte kollat hur de ser ut nu.

Yucca filamentosa - inga problem, de klarar sig helt utan omtanke. Mina står oskyddade på en regn- och vindutsatt plats och har aldrig klagat ;-) En av dem blommade förresten i somras och vad jag har hört så skall den vissna ner och dö nu men det har inte skett. Blomstängeln står kvar uppbunden mot en pinne, får se vad som händer till våren. Små skott började dyka upp runt plantan efter blomningen, de ser också helt friska ut.
Har även ett par små Golden sword (heter de så?). Kan inte se att de tagit skada heller.

Yucca glauca - Oskyddad, ser lika frisk ut som i somras

Yucca gloriosa - Oskyddad, även de ser lika friska ut som i somras. En av dem står väldigt utsatt, mycket regn och vind, den har mindre skador på de understa bladen.

Phyllostachys aureosulcata f. aureocaulis - Oskyddad, ser finfina ut.

Olea europaea - Oskyddad, många blad hänger på ett underligt vis, nästan som om de vänt undersidan upp. Den har tappat ett fåtal blad de senaste två veckorna men jag kan inte se några skador varken på bladen eller stammen.

Musa basjoo - Vet ej, de är bortfrusna. Jag skyddar dem inte utan hoppas att de kommer igen till våren som perenner. Kanske en dum idé...?

Ficus carica - Jag har två stycken, båda påstods vara så kallade "Bornholmsfikon" men är ganska olika. Det ena har mörkbrun stam, även i växtperioden, ingen grön stam längst ut vid topparna. Är det detta som är Brown turkey? Den är oskyddad och helt oskadad.
Den andra har grön stam där den inte förvedats och har eventuellt blivit lite skadad i topparna. De stora knopparna längst ut på grentopparna ser ut att vissna något, fortfarande ser toppknopparna ut att klara sig dock, vi får väl se hur det blir med den saken.
För båda gäller att knopparna och fruktanlagen i grenvecken verkar helt friska.

Fatsia japonica - Oskyddad, ganska utsatt för regn, utsatt för en del vind. Den har ett svampangrepp i toppen men bladen ser fina ut. De tre översta bladen kommer nog att stryka med då bladfästena angripits. Jag har ingen aning men antar att det är stor risk att den dör. Om någon har erfarenhet av detta så kommentera gärna. Kan den överleva angreppet?

Inlägg i den här diskussionstråden: