Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Er der nogen der ved hvor det kort kan findes

Jo jag förstog det. Tog bara upp det inhemska finska systemet som en parantes. Tycker det är vettigt. Mintemp inräknad. Man kan tyvärr inte jämföra Usda hos oss. Vi har på många ställen samma mintemp men inte samma sol ljus,medeltemp,tillväxtdagar, maxvärme mm. Magnolia Grandiflora finns i områden som har nedåt - 30 i Usa men det tål den inte här. Man kan använda Usda som en vägledning men inte så mycket mer. Springer du på en intressant växt som du inte vet något om så är nästan det enda du ser Usda 10 eller liknande. Då har du fått en vägledning. Förmodligen planterar du inte den växten rakt upp och ner i gräsmattan och tror att den ska överleva. Håller fullständigt med dig om att det det är dags att ta fram ett mer rättvist system men i nuläget har vi inte så mycket mer att gå på en Usda. Kortet som tråden handlar är kanske rätt bra information men jag tror att en månad med -20 gör mer skada än en natt med -30. Jag skulle vilja ha en zonkarta med allt inräknat. Soltimmar,medeltemp. Tillväxt dygn,nederbörd,min temp.Maxtemp. Antal dagar med minusgrader. Antal dagar med tropisk värme. Arktisk kyla mm. Rubbet. Det går ju att ta fram. Finns hur mycket mätningar som helst. Krävs bara enormt arbete för att ta fram en sådan zonkarta.

Inlägg i den här diskussionstråden: