Exotiska växter i Skandinavien

Svar: läst din bpok nu Ludvig

Tack för alla vänliga ord. Speciellt är jag glad att höra att ni gillade bilderna eftersom jag jobbat hårt med att få till dem bra och ha många bilder från norden (inte köpa in bilder från någon utländsk agentur som är vanligt i branschen, notera dock att ingefära bilderna kommer från jungleseeds ägare Peter). Min tanke var aldrig att det skulle bli en bilderbok, utan något som skulle kännas faktamässigt gediget och ärligt, men det är förstås svårt att presentera dessa växter utan att visa upp dem. En lustig kritik/tanke skrev Inger Palmstierna i UNT (11/10), att boken riktade sig främst mot folk som inte bor i zon 1 utan övriga landet. Ungefär som att zon 1 är överhopat av palmer, ingefäror, bananer, och trädormbunkar? Jag hoppas att folk från nästan hela landet hittar nåt intressant i boken.

Det låter rimligt att någon form av A. campanulatus är tåligare än A. 'Headbourne'. Samtidigt verkar A. 'Headbourne' vara en form av A. campanulatus. Såg att AHS A-Z encyclopedia of Garden Plants anger A. Headbourne som härdig i USDA 6, medan A. campanulatus bara fick USDA 7. De kan förstås ha fel, men kanske det helt enkelt finns vissa sorter av A. campanulatus som är härdigare än arten i övrigt, och även A. 'Headbourne'. Jag ställer mitt hopp till den A. parviflora (om jag inte minns namnet fel, hittar den inte på webben) jag köpte i somras av Roland G.

Det ricin som är med i boken är uppdragna från frö samma år, sådde dem i februari ungefär. Jag har tagit in ett gäng plantor (8?) som inte växte lika bra som 2006, men ändå förhoppningsvis kan bli imponerande till nästa sensommar (vore coolt med 4 m!!).

Om de skulle använda boken som kurslitteratur på Alnarp blir jag så mallig att jag spricker! Måste säkerställas.... :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: