Exotiska växter i Skandinavien

Svar: läst din bpok nu Ludvig
Som svar till: läst din bpok nu Ludvig ()

Hej Linus och tack för ditt utförliga omdöme! Det är den mest utförliga hittills så jag bockar och bugar. Jättekul att du gillade "teori delen". För inbitna exotodlare blir det väl en blandning av igenkänning och förhoppningsvis ett och annat guldkorn. Lite blandning av trädgårdsamatör och extremodling kanske. Jag är mycket nöjd med lägsta temperaturkartan som SMHI tog fram åt boken. Den visar att många kustnära delar av Sverige har förvånansvärt varma vintrar. Ta ett ställe som Fårö, där det i regel aldrig blir kallar än -8C (eller minns jag fel). Skydda mot vind och man har goda chanser med vintergröna exoter.

De zonangivelser jag angivit har i första hand varit från Kenneth Lorentzons bok "Våra trädgårdsväxter : aktuella svenska och vetenskapliga namn". Det var det närmaste en zonstandard jag kunde komma tycker jag. Han skriver dock i förordet till boken att härdigheterna har skrivits ned efter de trista erfarenheter man drog under de kalla vintrarna under 80-talets senare hälft.

Som kontrast till detta nämner jag de odlingserfarenheter jag själv dragit eller känner till. Persika odlades under flera decennier utanför Övik (zon4) där de bla överlevde krigsvintrarna. Att det är en zon 1 växt är Kenneths bedömning, sedan har det ju importerats sorter som Frost som är någon zon härdigare. Jag har själv en Aukuba och den klarade -20C i vintras med minimala skador, så jag tror som du att den är tuffare än många tror. Andreas Askmark har en också sedan flera år. I Landala i Göteborg växer flera har jag för mig. Michael A Dirr anger den som en USDA 7 växt i Shrubs and Trees for warm climates vilket rättfärdigar den som den halvzonare Lorentzon sätter den som.

Inget av de fikon jag har övervintrat ute har någonsin skjutit från toppen, snarare från botten, men det säger kanske mer om mitt klimat än om fikons härdighet. Min pappa har haft ett fikon på friland länge, och det har överlevt riktigt låga temperaturer, dock med skydd. Fikon brukar anses tåla -14-16 på mogen ved och kan anses vara en indikatorväxt för USDA 8. En av anledningarna till varför fikonen är större på Bornholm än i Skåne?! Har för mig att jag skrev att Agapanthus africanus självsprider sig i Skåne, eller så skars den delen? För härdighet torde 'Headbourne' hybriderna eller A. campanulata eller ännu mindre A. parviflora vara intressanta. Jag har inte lyckats övervintra någon Agapanthus än, men och andra sidan har jag nog inte riktigt försökt heller (dödade 2 praecox förra vintern).

Otroligt coolt (kallt) med din mormors änglatrumpet. Jag har inte hört nåt liknande. Det är lite skillnad mot att överleva en fjuppig zon 2 vinter i havsnära läge med -12C som kallast. Den växten, om den fortfarande finns i livet, borde förökas och säljas där plantor säljs.

Jag skulle gärna skriva fler böcker. Det finns många växter som inte fick rum som man borde skriva om. Kanske det blir en "Odla ännu flera exotiska växter i din trädgård"? Jag vill nog odla några år nu och fylla på i "erfarenhetslådan".

Tack för de vänliga orden Linus!

Carpe hortus

Inlägg i den här diskussionstråden: