Exotiska växter i Skandinavien

läst din bpok nu Ludvig

hej hej

läste din bok i dag , fick den . först vill jag säga en jätte bra och fantastisk bok . sen frågade du innan vad vi tyckte

jag tyckte den va jätte bra , bra betyg från mig dock har jag bara anmärkningar inget negativt .

börjar med det bra , att du skrev om klimatet va jätte bra plus olika skydd metoder vilket många kommer tycka är bra . plus va det väldigt intressant att läsa i vilken zon den odlas i . plus skrev du skillnad med att få växter att se fina ut och till att överleva . typ jag skyddar min väderkvarns palm om det går under -6c -7c . men en del tycker det är för tidigt att skydda den då . men jag vill gärna att den ska se snygg ut och inte kämpa ner till -15c -22c . och vill säga igen en bra bok .

sen till några anmärkningar

bland annat har jag själv odlat oliver ute nu i zon 1-2(ligger på gränsen) med lyckat resultat, 3vintern nu . plus persika skulle jag själva säga zon 2 , norr om mig har växt ett fint persiko träd som har växt där sedan ja jätte många år tillbaka . men sen skrev du också på slutet att det va förvirring av zonerna på det . plus Akuba har jag sett bland annat i norra skåne som trivs utmärkt utan skydd , och dom har sett under -16c utan att visa skador . och min mormor har haft änglatrumpeter utan skydd och dom frös ner lägsta -21c och sen kom dom igen till våren i zon 2 . men sen skrev du också odlad i zon 2 har jag för mig. en sista sak agpanthus har jag odlat flera olika sorter även den vanligast man köper i sverige och alla har klarat vintern med enbart lite täckning och/eller ingen alls. även praecox . kom på en sak till , en av mina släktingar har haft sitt fikon ute i kruka hela vintern och lägsta -16c och den kom med nya blad ändan ut till toppen .

hoppas du inte ser nåt negativt i detta , men ville bra skriva det till dig då du frågade . annars för övrigt en fantastisk bok . du kanske ger ut en andre bok ? också med fler växter ?+ det skulle va roligt . bland annat Feijoa sellowiana trivs med svalt klimat och ska ju ändå tåla en hel del i kyla. plus ficus pumila skulle va intressant om man testade mer .

ha en fortsatt trevlig kväll ludvig och grattis till en fantastisk bok .

Inlägg i den här diskussionstråden: