Exotiska växter i Skandinavien

Yucca gloriosa og Yucca hybrider

Hej Erland,

Ja, den "ægte" Yucca gloriosa, er nok opstået ved en krydsning imellem Yucca aloifolia og Yucca filamentosa ssp. concava, og ikke ssp. filamentosa som Demeter Janakidz brugte til hans hybrid. Et kryds imellem Yucca aloifolia og Yucca filamentosa ssp. concava kunne meget vel give en plante der vil se ud som en "ægte" Yucca gloriosa.

Jeg har ikke set "ægte" frø til salg af den "ægte" Yucca gloriosa, men Yucca gloriosa f. robusta, f. nobilis og Yucca 'Floribunda' kan bestøves og frøene er spiredygtige. Også Yucca recurvifolia kan bestøves, i 2010 blev der lavet en krydsning med Yucca recurvifilia x thompsoniana.

Bestøvingen af Yucca i 2010 var fint her hos mig, men da planterne var 3-4 uger forsinkede var der rigtig mange frugter, som ikke nåede at modne inden frosten kom. Pollenet fra din "glauca" gav desværre ingen frugt. I år vil jeg sætte mit pollen i køleskabe når det er indsamlet i håb om, at det så kan holdes sig levende i længere tid.

I år får jeg blomster i følgende Yucca:

Yucca flaccida (garden form)
Yucca filamentosa (garden form)
Yucca sp. baileyi, Navajo Co., 1600 m. Arizona.
Yucca filamentosa ssp. concava albivariegata
Yucca Karlsruhensis type 2' x elata (Jensen hybrid)
Yucca glauca, St. Onge Peak, South Dakota. Frøene er købt hos Fritz Hochstätter, fh1178.94 i 1998. Her er et foto af planten fra 2009 (det er planten til højre i billedet)
http://www.bennyskaktus.dk/images/Yucca/glauca/921_Yucca_glauca_2009-07-10_0059_Elena.jpg

Der er ikke så mange der blomstre i år men det skal blive interessant at krydse dem med hinanden.

Med venlig hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: