Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Preliminär vinterrapport *LINK*

Hej Erland,

Din Yucca faxoniana x glauca complex, ser rigtig fin ud, men som alle jeg har set, er den lille, specielt når man tænker på hvor gammel den er.

De frø af Yucca recurvifolia som man kunne købe hos Mesa Garden i 1991 (frø nummer 1997.9) viste sig at være en spontan-krydsning opstået i David J. Ferguson's have i Albuquerque New Mexico, det er sansynligvis en Yucca i glauca komplekset (elata, glauca, baileyi eller?), som er fader til hybriden. jeg fik to kloner ud af mine frø, den ene er desværre gået bort med tiden. Den anden er blevet navngivet og opformeret af Succulent Tissue Culture i Holland under navnet Yucca 'Albuquerque Mystery I'. I Tyskland er der endnu to kloner af denne flotte hybrid, de har meget længere og smallere blade.

Jeg har handlet frø fra Mesa garden siden 1981, og har stadig to planter der er sået dengang for 30 år siden. Det er en Agave utahensis var. kaibabensis, og en Echinocereus triglochidiatus (købt som E. melanacanthus tror jeg). Begge oprindelige planter er dog døde, og det er to stiklinger fra de to, som vokser i drivhuset og i haven. "Moderen" til de to døde efter 27 år på friland, ret godt syntes jeg.

Jeg er 99,999 % sikker på, at Yucca gloriosa og Yucca recurvifolia er opstået ved hybridisering af Yucca aloifolia, Yucca flaccida, Yucca filamentosa og den's underarter ssp. smalliana, ssp. concava.
Ved håndbestøvning i den Botaniske have i Budapest, har man krydset Yucca aloifolia med Yucca filamentosa og planterne af dette kryds er 100 % identiske med Yucca gloriosa.

Hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: