Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Preliminär vinterrapport

det beror nog på vad för typ av snö det är och när den kommer/smälter. jag har klarat många växter bara för snön kom, andra verkar ha dött av det.

exempelvis har diverse fikon frusit ner till snönivå. dvärgpalm har klarat sig med ett gott snölager. likaså har en oliv i kruka klarat -24c (lufttemp) begravd i en snödriva. likadant har änglatrumpeter varit på friland och klarat samma lufttemp.

intressant att läsa om hur det har gått, tråkigt det som har dött. men kul att fikonet har klarat sig, vet inte hur mina kaktusar och yuccor på friland i min trädgård ser ut. dock många av dessa där dom växer vilt i norra usa har snötäcke på någon meter. tror inte dom utsätts för vinter som i sverige, kan tror det är ett luftigt och bra snötäcke där, i sverige kan det ju bli isisgt och eller slask. men några av mina härdigaste kaktusar fick bruna leder efter förra vintern (även då ett tjcokt snölager) men ingen dog skulle tro samma sak hänt denna vinter. lederna som trillar brukar rota sig i gräsmattan kan bli en rolig överraskning när man går ut barfota.

Inlägg i den här diskussionstråden: