Exotiska växter i Skandinavien

Svar: -17,7!
Som svar till: Svar: -17,7! ()

Det är ju inte så lätt tyvärr. Det rapporteras om rekordkyla från större delen av norra halvklotet. USA, Kanada, Ryssland, Europa. Kan inte hitta siffror som tyder på att grönland skulle ha det rekordvarmt men nån stans borde ju varmluften ta vägen. Jag kan heller inte hitta siffror som stödjer att isarna runt grönland skulle vara mindre nu än tidigare men det beror ju kanske på vad man menar med mindre? Är det till ytan eller massan?

Under 1900-talet har det varit väldigt mycket solaktivitet, solfläckar vilket nu rapporteras om en kraftig minskning de senaste åren. Dessa solfläckar påverkar hur vindar och annat rör sig vilket i sin tur då påverkar isar och annat. Risken är stor att vi nu ser en kommande "Maunder Minimum"! Det vore ju katastrof för våra exotiska växter såklart. Fortfarande är det komiskt, tycker jag, hur många människor tror att koldioxidutsläpp från oss människor kan påverka klimatet i nån nämnvärd utsträckning. Koldioxidgas som människan står för påverkar 1 promille av klimatet... på sin höjd! Däremot kan solen få för sig att stänka lite mindre strålar och vipps så har vi katastrof!

Några vattenhöjningar kommer absolut inte drabba skåne då skåne fortfarande är i landhöjningsläge och reser sig sakta, precis som övriga sverige. Det har gjorts sen förra istiden. Nä ge mig medeltidstemperaturer! Utan isar! Då vikingarna odlade säd på grönland och vinrankor här i sverige... Då vi hade sköldpaddor här i sverige! Det är nu 1000 årsedan och tänk att isbjörnarna överlevde den tiden. Det tänkte inte Al Gore på när han gjorde den där Sci-fi-filmen "En obehaglig osanning" eller va den nu heter haha

Inlägg i den här diskussionstråden: