Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Erfaringer fra Vancouver og klima

Inte mycket om Vancouver men Det är mycket som styr växters härdighet.Jag har tagit hand om krukväxter hos en bekant under vintern med bara underhållsvärme påslagen och det gick bra första månaderna men den 4e månaden började de mesta att dö så längden på kyla är nog väldigt betydande.Jag tror att vi i skandinavien kan odla det mesta med täckning osv men aldrig få en lång livslängd på våra plantor på friland. Allt levande som utsätts för existensgränser får kortare livslängd. Människor som utsätts för tuffa livsbetingelser har inte heller lång livslängd. finns stammar som bara har runt 40 år i medel livslängd. 1 sommarkatt som inte får nytt hem blir inte mer än 6-7 år etc. Jag tror att vi skall vara nöjda om palmer köpta utomlands blir några år i skandinavien utan täckning. Är nog ungefär vad de orkar med. en växt hos mig som ständigt fryser ner dukar till sist under.de orkar inte i längden.Jag känner att jag lyckats när jag får en icke härdig planta att leva ett par år. Det är vad jag kan räkna med. Gränsen är sedan nådd. All kraft har kramats ur och plantan dör. Om vi ska lyckas med exotisk odling på allvar i vårat klimat krävs det nog att någon lyckas övervintra en växt ett par riktiga vargavintrar och sedan utgå från frön från dem.Den dagen vi kan ha palmer och liknande exoter en bit upp i sverige utan täckning kan vi känna att vi har lyckats.(Om det inte beror på att vi förstört klimatet) Det är ljusår därifrån just nu men med tur kanske det kan gå.Odla på och trotsa kung Bore.

Inlägg i den här diskussionstråden: