Exotiska växter i Skandinavien

Erfaringer fra Vancouver og klima *LINK*

I Vancouver har de haft en mild vinter med megen regn. Som sikkert også er blevet kendt pga. vinter OL. De har generelt flere problemer med skader i år end sidste år, hvor vinteren var koldere men også mere tør. Specielt de mere varmekrævende palmer som butia og jubaea har haft det svært.
Jeg mener zone kort er en meget simpel betragtning. Men en god rettesnor. Men hvad der giver flest problemer >>Regn, kulde, vind, antal frostdøgn, længden på vækstsæsonen / vinterperioden-stres, breddegraden<< eller en kombination er noget helt andet. Derfor er det efter min opfattelse så svært og deltage i diskusionen om hvem der har det bedste klima for eksotiske planter. For alle her i den sydlige del af skandinavien har fordele og ulemper, og hvad der vejer tungest kan altid diskuteres. Forskerne har fundet at det er minimumstemperaturen, som den vigtigste.
Jeg synes man kunne tænke sådan.... Jo "dårligere" klima man har - jo flottere er det jo når noget lykkes.
Her er et eksempel på komplexiteten i hårdførhed.
Eksempelvis har kuldens indtræden en betydning for palmer. De tåler bedre frost i januar-februar end i oktober. pga. en gradvis tilvænning til kulden. Dette ser jeg i produktionen hvor bladene åbner og lukker fra tø til frost ved ca. 0 grader i efteråret. Mens de først gør det ved -2 til -3 grader i midtvinteren. Det skyldes en gradvis ændring i plantesaftens indhold af "vegatabilske frostvæsker"
Stofferne ophober sig og kan give gulning om foråret, sammen med forringet næringsoptag i en alt for kold jordbund. -10 grader i oktober kan derfor være mere katastrofal end -12 i januar. Absolut minimums temperatur er absolut vigtig men ikke hele sandheden.
Jeg synes eksempelvis det er særdeles uheldigt og sammenligne en skandinavisk sone 8 med en Italiensk. Som eksempel på sonekortenes mangler. Palmer er vandt til varme efter en kold nat - og det hjælper dem. Det får de i Italien men ikke i Skandinavien generelt! Derfor kan man dyrke langt flere eksoter i Italien med succes end i Skandinavien.
Det var bare lige lidt meninger om den vanskelige hårdførhed.

Vh. Henrik / Århus

Inlägg i den här diskussionstråden: