Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Erfaringer fra Vancouver og klima@Erland *LINK*

Hej Erland

Vil nok ikke helt holde med dig mht Sammenligningen Vancouver Bordeaux. Har aldrig hørt om Mørke vintere med - 10 grader i Bordeaux, Hvilket ikke er unormalt i Vancouver.Sommeren i Bordeaux er også betydlig varmere og længere i Bordeux. Lys mængden er også mindre i Vancouver da den ligger nordliger. Kortere dage i vancouver giver Vancouver flere antal frost døgn. Vancouver har koldere vinter end London, hvilket du også kan se på vinter md. gennemsnits temp. Har Familie i Vancouver der meget tit beretter om koldt vejr om vinteren. Mange af deres Planter mener jeg er fremdrevet efter samme princip som Henrik`s metode,og at rigtig meget er gået til derovere i de 40 år. Kun de stærkeste er blevet til noget. Men det ved Henrik meget mere om. Henriks erfaring minder mig om noget så simpel som min genboes liguster. Min genbo har byttet fremdrevet liguster med med sin svoger i Brønderslev. Med det resultat at den halv part fra silkeborg der røg til Brønderslev aldrig blev ligeså flot som den halvdel der blev i Silkeborg og omvendt. Så måske vi skal til at tænke på at fremdrive til eget klima. Faktisk kunne jeg godt tro en fremdrevet trachy i Dk kunne have problemer i Feks Stavanger og omvendt. Har den overbevisning at de planter der bliver købt i England slet ikke klare sig godt nok her i Danmark, og ligeså kun ganske få fra Italien klare sig godt i Dk selvom de faktisk kommer fra stortset samme usda som Danmarks. En fremdreven Trachy i Danmark kunne nok også få problemer i England pga andre svampe flore og lign. Har en Trachy fra det kolde område i Passau i Tyskland, som nok er den trachy jeg har der klare sig bedst. Men igen havde jeg købt 3 i Passau kunne det jo være at de 2 var blevet dårlige.
Så går nok med på Henriks ide om fremdrevne planter fra det land de skal stå i må være det bedste, Så tror jeg der er støre mulighed for at vi har palmer som vancouver om 40 år også.
John

Inlägg i den här diskussionstråden: