Exotiska växter i Skandinavien

Svar: men DMI siger det var koldest i Vamdrup..... !?!?!?!? @ Jan

Hej Jan
Som udgangspunkt er den jyskehøjderyg eller alt der ligger tæt ved den det man siger er det koldeste. Derfor kan der godt være kolde lokal områder af andre årsager. Feks i Resenbro som ligger 3 km i fugleflugt fra mig ud mod århus.
Resenbro er et sted der ligger på et lavt liggende fladt areal ned til Gudenåen med sumpet og våde engarealer som giver meget kulde. Resenbro har også registreret - 17 den nat du var ude at køre bil. Mht Vamdrup så er der forholdvis fladt og ligger lavt ned til kongeåen og har desuden søer omkring sig, og så ligger den faktisk også tæt på højderyggen. kulden ved Horsens var ikke i Horsens men et område lign. Vamdrup. Stedet ved Horsens kender Henrik Pedersen fra Århus mere om. Han forklarede mig stedet men jeg kan ikke huske det ud over det var en lavtliggende dal . Kigger du på usda eler det svenske zonekort har man jo kun trukket linjerne strengt op uden at tage hensyn til alle de kolde lokal klimaer der ligger inde i de varmere zoner eller omvendt de varmere lokal klimaer der ligger inde i de koldere zoner. De fleste vil sige midtjylland er koldest, men hvad er midtjylland? det strækker sig jo over et enormt stort område med enormt mange lokal klimaer. Skal man kortligge midtjylland må det vel være Viborg-Karup, og ja så er det blandt det koldeste. Man overser bare lige at stort set alt ned på den Jyske højderyg ned til Feks. vamdrup er lige så koldt. Og Vamdrup vil jeg ikke lige kalde midtjylland.
Pesonlig vil jeg kun sammenligne zoner som brugbare i små arealer som feks Karup til Bornholm og aldrig sammenligne en zone 8 i Ålesund med en zone 8 i Italien eller Spanien. Dertil er der mange og meget andet der spiller ind.
Håber det gav en indsigt.
John

Inlägg i den här diskussionstråden: