Exotiska växter i Skandinavien

Svar: minus 20 grader,,,,,,hrmmmmfffff

Hej Jan
Graaaa jan kold fornøjelse.
Det du der har været vidne til er Højderyg kulden. Iaften altså samme aften har jeg her i min Silkeborggensiske have kun haft minus 4 i samme periode som du har været ude at køre bil. Lige nu kl 23:38 har jeg så minus 5.
Jeg har før beskrevet dette meget forskellige lokal klima vi har her i det øst/midtjyske, hvilket har givet mig lidt verbale tæsk nordfra. :).
Men det du beskriver der er det jeg meget tit oplever når jeg køre ca 10 km vest-nordvest-sydvest på. Det er hvis man skal kigge på zoner hvad jeg vil betegne som Danmarks zone 6a-6b, og vil enda være så fræk og sige at steder på Højderyggen vil kunne ligge i usda zone 5. Mens Silkeborg ligger i zone 7a-7b. Nu er jeg så måske ene om at mene zone kort er klima kort og ikke plantekort, da jeg mener man ikke kan sammenligne samme zoner på forskellige bredegrader i Europa.Tror antal frost døgn er en mere vigtig faktor. Et zonekort undlader jo lokal og urban klimaer. Jan hvordan ser palmerne ud ved søen, hvor mange nætter under - 10 og hvor koldt har din minimum teperatur været
John

Inlägg i den här diskussionstråden: