Det vore jättekul om du kom förbi. Hör av dig i förväg så fixar jag mat också. En del lägger nog märke till ogräset, men de flesta är så artiga att de inte nämner det. Finns undantag förstås. Jag försöker ta udden av det genom att säga att jag inte odlar för att rensa ogräs, utan för att odla växter jag tycker är kul. På det hela taget brukar jag prata konstant i 2 timmar (eller mer) när jag har besök. Ofta blir det dessutom i snabb takt eftersom jag vill hinna med så mycket som möjligt. Svårt att veta om besökarna tycker om djungeln är härlig, eller om de tycker jag är lustig. Antar att de tycker man är besatt eller så, men samtidigt tycker nog många att det är skönt att jag inte står och mumlar i skägget. I år skrev jag en lista på växter jag har erfarenhet av och kan rekommendera som jag delade ut bland besökare. Det gör att de kan läsa mer om växterna när de kommer hem. Det har varit mycket populärt. En grej som jag inte blir klok på är om en grupp kommer att köpa plantor eller ej. Ibland köper de massor, ibland nästan inget. Jag antar att det torde vara en nackdel att sälja exoter på höstkanten, borde vara lättare att sälja på vårkanten? Men då ser ju hälften av växterna skadade ut :-)
En annan hake är vad folk tycker är häftigt. Bananer funkar förstås, men de flesta reflekterar inte över ingefäror eller fikon. Då får man mala på så att de ser vidden av vad de får uppleva.
Någon annan som tar emot besökare? Varför/varför inte? Min erfarenhet är att trädgårdsföreningar ständigt är på jakt efter nya trädgårdar att besöka, och exotodlare ger en ny infallsvinkel på trädgård som många tycker är spännande. Sedan är inte alla lika exhibitionistiska som jag kan jag tro.