Vad roligt Fredrik! SÅ började det för mig också, med en massa mer eller mindre hemmagjorda plantor. En av svårigheterna med att odla växter långt utanför deras normala zoner är att man inte vet hur stora (eller små) de blir, därför är det svårt att veta hur man ska utforma miljöer/rum med växterna. Om man har en grund av fullvuxna träd, häck eller liknande så har man en stor fördel. Dels för mikroklimatet, sedan även för att få ett tak och bakgrund. Sedan kanske gran skulle se lite udda ut i en djungel? Rispappersbuske Tetrapanax papyrifier kommer från kina och är den lignos från tempererat klimat som får de störta vintergröna bladen. Som träd brukar den få härdighetsangivelsen USDA 10, vilket motsvarar de varmaste delarna av Europa, södra Sicilien, Costa del Sol i Spanien. Någon minusgrad som kallast varje vinter. Men rotsystemet är avsevärt härdigare. Enligt amerikansk litteratur är den rothärdig i USDA 6, dvs under -20C. Min har övervintrat 2 vintrar med täckning av geotextil. Efter denna vinter vet jag om den kan övervintras utan skydd. Jag köpte min planta från Belgien. Har för mig att den kostade ca 200kr utan frakt (ungefär). Efterfrågan verkar vara hyfsad, för jag har sett priser på 600kr i år. Den växer snabbt och skjuter rikligt med rotskott nära den gamla stammen. Det gör att det ser ut som en enda planta (vilket det förstås är). Poängen är att den är lätt att föröka vilket gör det svårt att förstå de höva priserna föruom att folk gillar att tjäna pengar förstås. Jag vill inte störa min planta alltför mycket men jag tänker ta lite fler sticklingar innan vintern. Om någon lever till våren kanske vi kan byta plantor med varandra? Alternativt kan jag skicka en stickling mot byte, med risk att sticklingen dör under flytten.