Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tofslilja Eucomis autumnalis Leia

Det luriga är att du mycket väl gjort helt rätt, men ändå så har de ännu inte grott. Av de 10 tal olika banansorter jag sått i år, så var det just M.sikkimensis och M.violacea som grott nyligen. M.sikkimensis brukar gro för mig, även om utfallet högst är 25-50%. Om du har ett växthus så ställ in fröna där, värmeväxlingarna ska vara häftiga. Jag vet inte hur de upplever avbruten groddning, men det borde väl vara möjligt att pilla upp fröna, torka av dem och kanske låta dem torka lite och sedan förvara dem i kylskåp tills nästa försök våren 2010? Har man extraljus att ta till så kan man se hösten med tillförsikt. Fast jag funderar på att skaffa högtrycksnatrium. Jag har 2st envirolite 200+125w och det verkar inte räcka riktigt för växterna. Apropå detta funderar jag på när det är bäst att beställa t.ex. bananfrö. De ska ju gro mycket bättre om de är färska, så kunde man pricka av leveranstiden så borde ens chanser öka. Sedan undrar jag hur bra fröna mår av att utsättas för frysgrader? Kanske inget jätteproblem eftersom frön jag fått levererade i vintras grott. Och de hade legat i brevlådan i några timmar.

Inlägg i den här diskussionstråden: