Mina föräldrar flyttade till Östloning i början av 70-talet, vid Indalsälven, ca 3 mil innanför kusten och 3,5 mil utanför Sundsvall. Området tillhör zon 5. När jag var liten bad min far min bror och mig att vi skulle hugga en stör åt honom. Vi gick iväg och högg ned en träd som var ca 5cm grovt. Det visade sig vara den första lönn han planterat på ägorna. Undrar bara vad mina barn ska hitta på, så att jag får betala för mina synder?
Det är verkligen härligt att bo söderöver, och även om jag inte kan hoppas att lyckas med det jag skulle lyckas med i Skåne, så är det mycket som jag skulle ha svårt att få att leva i norrland som överlever i Västragötaland. Sedan är skoterföret miserabelt härnere. Och andra sidan skulle det vara jobbigt att behöva väja för alla kossor här i Falbygden så det kan väl kvitta.
Jag har äntligen erövrat (=fått av min fru) tomtens bästa läge, en rabatt vid huset. Där har jag planterat väderkvarnspalm, citrontörne, lager, Eukalyptus neglecta (Oumo gum), liten Tetrapanax, fikon, vindruva (troligtvis Rondo), Camellia 'Winters beauty', Viburnum davidii, 4 sorters gloxinia (Incarviellea), Magnolia grandiflora, några Salvia argentea, och lite Ajuga 'Catlin's giant' som marktäckare. Ska bli kul att se om nåt överlever.