Exotiska växter i Skandinavien

Svar: revidering zonkartor - kustdiskussionen *LINK*
Som svar till: Svar: revidering zonkartor ()

Jag har också funderat mycket på hur stor betydelse det har att odla exotiskt i ett kustnära klimat. En sak som jag tänkt på är om det kan bero på VILKEN kust, och även vilken DEL av just den kusten.
Vad menar jag nu? Ska försöka förklara.

Jag bor ca 5 km från kustlinjen. På www.temperatur.nu finns det en mätare i Laholm och en i det som upphovsmannen kallar Båstad - fast Båstadsmätaren finns i Hemmeslöv, några hundra meter från vattnet i Laholmsbukten.
Hur som helst så är det intressant att jämföra graferna från 1 januari och fram till 31 mars. De är ganska lika, tycker jag -både när det gäller själva graferna och i synnerhet när det gäller medeltemp. (se länk)

Om man istället hade haft en mätare några hundra meter från vattnet i t.ex. Torekov på Bjärehalvön, så tror jag att det hade sett lite annorlunda ut. Dessa vintertemperaturer hade med största sannolikhet varit i snitt något högre än de som uppmätts i Båstad (Hemmeslöv).
Jag inbillar mig t.o.m. att vintertemperaturerna är mildare några hundra meter från havet uppe vid Tylösand (Halmstad) än de är i laholmsbukten.

EN fördel med att bo vid kusten är dock att solskenstimmarna i regel är fler än i inlandet. Nu på sommaren så ser man ofta hur den blå himlen ligger över oss en bit in från kusten, men vänder jag mig mot öster eller nordost så hopar sig molnen. Sjöbrisen ger inte bara svalka - den ger även sol.
Även i detta fall så märks en tydlig skillnad mellan t.ex. laholmsbukten och Tylösand: På den sistnämnda platsen kan det ofta vara sol när det är halvmolnigt t.ex. inne i Halmstad.
Det har förmodligen att göra med hur mycket landsbiten sticker ut i vattnet.
Tror jag.

Allt jag skrivit ovan rörande kusntnära och dess effekter är endast spekulationer (utom grafen), så jag hävdar inte på något sätt att det absolut förhåller sig så här. Men det kanske kan göra det.

Vad tror ni?

Inlägg i den här diskussionstråden: