Exotiska växter i Skandinavien

Svar: revidering zonkartor - ett litet input från mig
Som svar till: Svar: revidering zonkartor ()

det beror väl också på växt och jord. vad som kan vara bäst

ingen snö-mild vinter-kall vår och sommar -varm höst, eller snörik och kall vinter-sen men varm vår-varmsommar-kall och tidig höst.

en växt som jag har erfarenhet av i två skilda klimat är fikon, att jag har lyckas bättre med fikon i zon 3-4(vg) än i zon 1-2 (skåne) - (detta är mest spekulation det jag skriver nu) i exempel skåne där snö fattas kan fikonet frysa ner helt under en kall vinter. sommaren är sval och blåsig och den får lägre tillväxt. i ett kallare inlands klimat så fryser fikonet istället ner till snönivån och får därmed kvar efter vintern fler grenar än den i skåne, när sommaren sedan är igång blir det oftast väldigt varmt och torrt och fikonet får därmed en högre tillväxt och ev frukt som mognare snabbare. den varma sommaren kanske också ökar fikonets härdighet. men sedan är det väl just det är närmast kusten blir väl vintern sällan så kall och det istället blir att växterna står stilla hela året runt, exempel finns det ju många exotiska växter och palmer utmed kusterna i Skandinavien som klarar vintern väl men som inte ökar så mycket i tillväxt och står mest stilla.

för min egen del - så skulle jag nog hellre vilja bo i ett klimat där sommaren är riktigt varm och torrt och där vintern är snörik exempel i syd/östra sverige. det som jag hade kunnat odlat på friland utmed kusten i skåne kan jag lika gärna ha i kruka men å andra sidan får dom ju en högtillväxt av att det oftast är över +25c i skuggan.

Inlägg i den här diskussionstråden: