Exotiska växter i Skandinavien

Svar: revidering zonkartor
Som svar till: Svar: revidering zonkartor ()

I min bok "Odla exotiskt i din trädgård" finns det med en komprimerad zonkarta som visar lägsta vintertemp i snitt. Den togs fram av SMHI utifrån mätdata perioden 1991-2005. Normala mätperioder för SMHI är annars 30 år (t.ex. 1961-1990), men i och med att det är så mycket fokus på klimatets förändring kändes det mer relevant med så fräscha data som möjligt. I den detaljerade versionen kan man se att det finns områden i Sverige, t.ex. Fårö norr om Gotland som i snitt får -8C medan det inre av Gotland får -20C. Ganska stor skillnad som inte syns på en vanlig zonkarta. Stora delar av Götalands inland har likartat mintemp på -18 till -22. Den detaljerade versionen måste digitaliseras för att bli mer attraktiv, men jag har visat den då och då när jag varit ute och föreläst. En slutsats man kan dra från kartan är att det är en mycket stor fördel att bo nära havet. Någon mil innåt land är det -5 till -10 grader kallare i snitt. Något som inte framkommer är förstås odlingsperiodens längd och risken för frost, men även där ger närheten till havet stora fördelar.

Inlägg i den här diskussionstråden: