Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bambu
Som svar till: Svar: Bambu ()

Visst har det varit minus i Mars i vårt område men inte så galet kallt. som jag nämnde tidigare så hade jag även täckt varje planta med 20cm bark/löv för att ge dem ytterligare skydd. Jag må vara ambitiös med mina bambusar men inte så att jag planterar i frusen mark och ställer mig och hackar igenom frusen mark för att plantera dem. då hade jag hellre ställt dem i källaren ett tag.

vad gäller kostnaderna så ringde jag faktiskt runt i nästan hela Skåne och gjorde beställningen året innan då Kronan fortfarande var stark. det vart 13 plator totalt, 2 rufa, resten diverse phyllostachys. Jag fick prisförslag på allt från 6-10,000kr men lyckades komma åt dessa för 4500kr så det känns ändå som ett kap men jag hade hellre betalat extra för att inte vara med om detta nu. dom såg halvrisiga ut när de hämtades men jag såg det itne som något varningstecken då bambu generellt ser bedrövliga ut runt den tiden.

Jag är inte för orolig för handlaren, han har (ursäkta min svenska) varit jävligt bra och alltid funnits tillhands och vi har haft långa diskussioner per telefon. om nåt skulle vara galet med nån planta så tror jag inte det blir några problem med att reklamera dem.

Bashania Fargesii är den som står mest utsatt för väder/vind och vissa nätter har den stått horizontalt pga starka vindar, ändå är detta den bambu som ser bäst ut (kanske därför den även kallas "windbreaker bamboo"). resten av plantorna står skyddade mot grannens husväg med undantag för 1 vivax som står mellan en 2m buxbom och vår husväg. sen är även resten av vår trädgård inhängnat med 1.2m plank.

Jag uppskattar verkligen alla svar och den hängivelse alla på detta forum har visat! TACK!!!

Inlägg i den här diskussionstråden: