Exotiska växter i Skandinavien

Bambu

Postade denna tråd på Odla.nu men upplever fortfarande en viss oro och fick tipset att kanske vända mig hit. har ni några idéer? mitt original post:

Hej,

Har nu pratat med diverse personer som är kunniga inom området men är fortfarande paranoid. I början på Mars så planterade jag ett antal Phyllostachys i trädgården. Vi bor långt söder i Zon 1 och tycker vi har planterat dessa enligt "instruktionsbok".

Tidigare hade vi Syréner som togs ner och sedan frästes bort med stubbfräs. All trädflis lät jag ligga kvar för att mullra upp jorden. Jag blandade sedan hästskit med den befintliga jorden och trädflisen. Alla löv som krattades upp under hösten blev också nerfräst i den befintliga jorden. Hästskiten som jag hämtade hos en vännina hade legat ute på åker sedan innan vintern och när jag hämtade det en månad innan jag planterade bambun så spred jag ut det över gräsmattan för att låta det bränna yterligare. När plantorna väl var nere i marken så lade jag ett stort täcke med löv/bark/flis ovanpå rotsystemet för att skydda mot kalla nätter. Jag har sedan dess vattnat minst 2 gånger i veckan om det inte regnat. Har kännt efter och tryckt ner fingret i jorden och jorden är fuktig.

Nu till problemet/symptomen: många om inte alla plantor (13st. totalt) ser riktigt risiga ut. T.ex så har min Vivax Aureocaulis (2.5 meter hög) rullat ihopa bladen ordentligt till den gränsen att bladen numera ser ut som tråkiga tandpetare som inte längre är gröna utan mer brunfärgade. Jag vet faktiskt inte vad mer jag kan göra och de jag pratat med säger att jag har följt alla konstens regler vad gäller plantering mm. Är min oro befogat eller ska man ha is i magen och invänta de nya rören? Jag vill så gärna hoppas och tro på mina bambu.

En del plantor står med sol nästan hela dagen medans andra enbart får sol morgon/kväll och det skiljer inte på resultatet.

alla svar uppskattas!!!

Inlägg i den här diskussionstråden: